Politibetjenten, som slo Kevin Simensen med knyttet neve og batong i fjor hĂžst, frikjennes.

  • LavestUtvei
    link
    fedilink
    Norsk bokmÄl
    arrow-up
    7
    arrow-down
    6
    ·
    1 year ago

    Det finnes ingen trygge mÄter Ä pÄgripe noen med karambit-kniv. Det ser voldsomt ut, og det er poenget, men det virker ikke som at fornÊrmede har noen varige fysiske skader.

    Man kan ikke gÄ rundt med batong og kniv og true dÞrvakter pÄ livet uten Ä forvente Ä bli snakket til av politiet. Og nÄr man nekter Ä samarbeide, eller ta hendene ut av lommene, sÄ mÄ man nesten forvente Ä bli desarmert ogsÄ.

    I slike situasjoner er jeg veldig glad for at vi har politi som er modige nok til Ä desarmere uten bruk av skytevÄpen, sÄ fÄr det heller bare se litt voldsomt ut. Men dette er langt over det vi egentlig kan forvente av politiet, og det er mulig at skytevÄpen hadde vÊrt bedre i denne konkrete situasjonen. Selv om det piner meg Ä si det.

    Kan ikke folk bare legge igjen ebay-ninjagreiene sitt hjemme og prÞve Ä ha det litt kjekt pÄ byen heller? SÄ hadde vi sluppet alt dette.

    • Swictor@mander.xyz
      link
      fedilink
      Norsk bokmÄl
      arrow-up
      6
      arrow-down
      1
      ·
      1 year ago

      Var ingen desarmering, kniven var aldri ute av lommen og politiet visste ikke om den.

      • Benign@kbin.social
        link
        fedilink
        arrow-up
        6
        arrow-down
        1
        ·
        1 year ago

        NÄr kÞdden har kommet med drapstrusler og nekter Ä ta henna ut av lomma sÄ skal politiet naivt anta at lommene er tomme? Det kan godt vÊre konseptet kalles desarmering, eller avvÊpning pÄ norsk, ogsÄ nÄr det er mistanke om vÄpen.

        • Swictor@mander.xyz
          link
          fedilink
          Norsk bokmÄl
          arrow-up
          5
          arrow-down
          1
          ·
          1 year ago

          Det gĂ„r 5 sekunder fra tiltalte kommer opp til mannen bakfra til han ligger i bakken og tar imot slag. Politibetjenten som fornĂŠrmede snakket med idet tiltalte kom opp bakfra beskrev ham i sin egen rapport som “
rolig og snakket med vanlig stemme selv om Ăžynene virket kalde og han var stiv i blikket. Mannen hadde tydeligvis oppfĂžrt seg pĂ„ en slik mĂ„te at han ikke lenger var Ăžnsket pĂ„ utestedet. Mannen var rolig og lyttet nĂ„r han ble tilsnakket.”

          Det er de som ga ham juling som hevder han var “ekstremt aggressiv”, noe som ikke gir mening for meg da han bare stĂ„r der i videoen i tillegg til avvik i rapporter. Jeg kan ikke huske Ă„ ha lest noe om at han nektet Ă„ ta hendene ut av lommene.

          • LavestUtvei
            link
            fedilink
            Norsk bokmÄl
            arrow-up
            6
            ·
            1 year ago

            Nei, det er nok en del ting som ikke kommer godt frem, og dommerene var jo ikke enstemmig, sÄ det er ikke helt klart hva som er riktig. Men jeg hÄper i hvertfall at alle tenker over at nÄr en truer noen pÄ livet sÄ fÞlger det ofte en pÄgripelse, sÄ det reelle alternativet var om politiet skulle bruke skytevÄpen eller ikke. Og dette alternativet de valgte her, det ser ikke spesielt bra ut pÄ kamera, det gjÞr ikke det. Og det var kanskje i overkant (selv om jeg ikke synes det). Men jeg vil selv heller bli lagt i bakken pÄ denne mÄten, fremfor Ä bli siktet pÄ med et ladd vÄpen, for det er IKKE gÞy.

            Men veldig kjekt at vi fÄr litt diskusjon pÄ Lemmy da. Takk for det!

      • LavestUtvei
        link
        fedilink
        Norsk bokmÄl
        arrow-up
        3
        arrow-down
        1
        ·
        1 year ago

        synes at Ă„ kalle det ‘grisejuling’ er en avsporing. Det ser som sagt voldsomt ut, men etter hva jeg har forstĂ„tt sĂ„ fikk fornĂŠrmede noen skrubbsĂ„r. Mens etter min mening var politimannen i fare for Ă„ fĂ„ invollene revet ut, det er ikke en lekekniv det der.

          • LavestUtvei
            link
            fedilink
            Norsk bokmÄl
            arrow-up
            4
            ·
            1 year ago

            NÄ skjer ikke alt i et vakum her heller. I fÞlge nrk hadde han blitt pÄgrepet tre ganger tidligere, av mellom 8-16 politimenn hver gang, sÄ jeg regner med at de har en anelse av hva han er i stand til. Du har i grunn ikke sÄ mye mulighet for Ä ta et steg tilbake nÄr du stÄr mellom fornÊrmede og vekteren han drapstruer. Vel, du kan, men du risikerer jo at situasjonen eskalerer til et punkt man ikke har kontroll lenger. Spesielt nÄr du vet at de trengte 16 mann for Ä stoppe ham sist. SÄ jeg har ikke noe problem med at de overrasker ham med Ä legge ham i bakken. Og fornÊrmede har som sagt ingen alvorlige skader, og sitter ikke i rullestol. Det er skrubbsÄr og blÄmerker pÄ lÄret. Men jeg er jo veldig glad for at politiet ikke er bevÊpnet, sÄ min terskel for hva som er greit av hÄndmakt er nok litt hÞy. Jeg tror hvis ikke dette blir presedens sÄ risikerer vi generell bevÊpning, og det er mye tristere etter mitt syn, enn at en som tar med karambit pÄ byen fÄr litt juling.

      • PartyDart@lemmy.world
        link
        fedilink
        Norsk bokmÄl
        arrow-up
        1
        arrow-down
        2
        ·
        1 year ago

        Helt uenig. Som lovlydig borger sÄ er dette en poltimann med handlingsevne og noe vi trenger.