• leftascenter
    link
    fedilink
    Français
    arrow-up
    1
    ·
    8 months ago

    Le but de l’encyclopédie est d’être réele, pas forcément plaisante.

    Pis je part du principe que comprendre c’est accepter. Comprendre leur galère est pour moi essentiel a leur acceptation commune. Ça dépend aussi de l’âge de la.transition. si c’est a 40 ans, tu rate plein de choses sans préciser le contexte. Bêtement Wendy Carlos aurait-elle aussi bien réussi la.BO de orange mecanique sans les douleurs passées ?

    • Camus@jlai.lu
      link
      fedilink
      Français
      arrow-up
      2
      ·
      8 months ago

      Je me suis renseigné, en allant voir un fil Reddit de la communauté trans: https://old.reddit.com/r/traaaaaaannnnnnnnnns/comments/r4dnjk/why_do_they_even_add_the_deadnames/

      Also Wikipedia includes everyone’s birth names, and on some non-trans pages they even use said name in the biographical narrative up until it is changed. That’s not allowed when dealing with trans people, it has to be their chosen name throughout, outside of “born xyz”.

      And I think this is a good decision. They absolutely should not implicitly encourage bad faith editors to investigate the past of trans public figures for dead names. But what is part of the easily accessible public record is part the easily accessible public record. Elliot Page will never get the chance to erase his dead name, it will always exist on DVDs for Juno and the like. That’s just how it works.

      But also if an actual living person asked wikipedia to completely remove their dead name from their article, even if it was in compliance with the rules, it would be a total dick move for them not to comply.

      Ca semble compréhensible