Christian Engström har nu gjort det som var tĂ€nkt pĂ„ Almedalen och Ă„terrapporterar om sina fynd. ”NĂ„got parti och nĂ„gra politiker kommer Ă€ndĂ„ vara först med att öppet vĂ„ga föresprĂ„ka en faktabaserad narkotikapolitik.” Skriver han.

  • Flexaris
    link
    fedilink
    arrow-up
    18
    arrow-down
    1
    ·
    1 year ago

    Att det vore sÄ kontroversiellt med faktabaserad politik lÄter sÄ otroligt lustigt

    • Pelicanen@sopuli.xyz
      link
      fedilink
      arrow-up
      8
      ·
      1 year ago

      Har för mig att det till och med var dÄvarande hÀlsominister Lena Hallengren som i ena andetaget sa att det var jÀtteviktigt att lyssna pÄ experterna inom FolkhÀlsomyndigheten angÄende Covid-19, sen i andra andetaget sa att hon inte tÀnker ta drogpolitiken i beaktande bara för att FolkhÀlsomyndigheten sÀger nÄgot.

  • pumpsnabben@sopuli.xyz
    link
    fedilink
    arrow-up
    8
    arrow-down
    1
    ·
    1 year ago

    Bra artikel, att föresprÄka legalisering framför hÄrdare retorik kring gÀngkriminaliteten skulle nog ses av mÄnga som nÄgot positivt.

    Vi har snart nÄtt vÀgens Ànde med hur hÄrda straff en modern demokrati kan ha och hur stora inskrÀnkningar i privatlivet man kan göra och dÄ finns det bara ett alternativ kvar.

  • Victor@feddit.nu
    link
    fedilink
    arrow-up
    8
    arrow-down
    1
    ·
    1 year ago

    Är vĂ€l ingen cannabisföresprĂ„kare alla gĂ„nger men just det hĂ€r med att det driver gĂ€ngmarknaden Ă€r ju ett aktuellt problem. Tror man skulle prova en modell ala Schweiz dĂ€r det i praktiken Ă€r legalt att ha upp till fem plantor hemma för husbehovsbruk. Tror mĂ„nga skulle föredra att odla eget framför att interagera med psykopater som kan fĂ„ för sig att slĂ„ in skallen pĂ„ dig pĂ„ plats.

    • Andreas@feddit.nu
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      arrow-down
      6
      ·
      1 year ago

      Jag Àr emot kriminalisering av personligt bruk av cannabis men tÀnk dig om detta:

      • Rökare Ă€r medvetna om att deras bruk föder gĂ€ngen.
      • De argumenterar att cannabis Ă€r ofarlig och inte skapar beroende och dĂ€rför ska legaliseras.
      • Men de godtar oftast ocksĂ„ bojkotterna mot företag med ryska verksamheter eftersom de inte vill bidra till krig och vĂ„ld.

      SĂ„ varför slutar deras moral med att inte bidra till krig och vĂ„ld vid just cannabis? Är det, mĂ„ntro, pĂ„ grund av
 ett beroende? 😂

      MĂ€rk ocksĂ„ att sidan den hĂ€r artikeln kommer ifrĂ„n heter “cannabisifokus”, sĂ„ klart en webbsida som riktar sig till haschrökare ska hylla allt som gör det lĂ€ttare för dem att röka som “faktabaserad politik”.

      • Victor@feddit.nu
        link
        fedilink
        arrow-up
        7
        arrow-down
        2
        ·
        1 year ago

        Jo jag va en canabisföresprÄkare en gÄng i tiden nÀr man va ung och liberal och har trÀffat min beskÀrda del av haschentusiaster. Folk som tror att cannabis Àr nÄn mirakelplanta som botar alla sjukdommar och det Àr helt ofarlig osv. Sen har jag ju hÀngt pÄ sweddit förut och tröttnat ganska rejÀlt pÄ narativet om hur bra cannabis Àr för allt.

        Men sen tror jag inte dom nödvÀndigtvis köper cannabis av gÀngen för att dom Àr missbrukare. Tror bara inte att dom bryr sig om konsekvenserna. En liknelse kan vÀl vara mig sjÀlv hÀr som inte Àr vegan utan bara kÀkar pÄ som vanligt trots att folk stÀndigt pÄpekar hur hemskt det Àr med djurhÄllning osv. Jag pallar bara inte uppmönstra tillrÀckligt med empati för nÄgra okÀnda djur. Trot det Àr samma för folk som köper cannabis. Dom tycker det Àr najs men bryr sig inte om att det skjuts nÄn random.

        • Andreas@feddit.nu
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          1 year ago

          Sen har jag ju hÀngt pÄ sweddit förut och tröttnat ganska rejÀlt pÄ narativet om hur bra cannabis Àr för allt.

          Bokstavligen jag. Jag pallar inte deras dryga attityd att de som haschrökare vet bÀst om reglering och lagstiftning för att de har mest erfarenhet med substansen i frÄga. Man frÄgar inte porrberoende och alkoholberoende nÀr man vill reglera sexköp respektive rattfylleri.

          Jag tycker situationen skiljer sig mellan mat och droger dÄ det andra Àr frivilligt, samtidigt som det finns möjligheter att köpa etiskt odlat kött. Veganpositionen att ett djurs liv ska vÀrderas lika mycket som ett mÀnniskoliv Àr subjektiv medan gÀngens pÄverkan pÄ samhÀllet Àr konkret och kopplingen mellan drogköp och gÀngens inkomster lika stark, sÄ att medvetet bidra till gÀngen bör inte jÀmföras med moralen kring köttÀtande.

      • SwagaliciousSR@lemm.ee
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        arrow-down
        2
        ·
        edit-2
        1 year ago

        Vi vill icket bidra till krig och vÄld

        Vi vill icket bidra till gÀng och vÄld

        Men det Àr idioter som du styr up hela narkotikadiskussionen bÄde i media och nu hÀr!?

        Och dÄ Àr det vi hashtomtarnas fel att gÀngen existerar i första fall?

        Din och andras Figentlighet mot faktabaserad politik Àr broblemet you ostrich.

        Folk kommer alltid at röka pÄ, uber haschnissar som har vett flyttar till USA/Canada eller liknande cannabis positiva land men ska det verkligen vara lösningen?

        Att vi klirrar i kassan pÄ yrkeskriminella? Eller flyr vÄrt hemmland?

        HÀlften av gÀngens inkomst Àr hash och grönt. Dom kan inte överleva i Svergie imo utan den kÀllan imo.

        HÄr mÄnga efterblivna hashnissar som du trÀffat Àr sÄ hjÀrnskadade inte pga thc men pga tungmetaller, kemikalier och liknande frÄn disel-extracted-hasch etc.

        Legalisering av cannabis Ă€r bĂ€sta första steg mot vad som snart blir ett “krig mot gĂ€ngen”

        Jag tror dock att samhĂ€llet som en helhet hĂ„ller med dig och vi kommer istĂ€llet att fĂ„ ett “krig mot gĂ€ngen OCH narkotika(cannabis)”

        Vilket vi kommer att förlora och sedan om 20-30 Är sÄ kommer EU att tvinga fram cannabis, svamp, och Molly försÀljning.

  • dennisnedry@feddit.nu
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    arrow-down
    2
    ·
    edit-2
    1 year ago

    Vad jag aldrig har förstĂ„tt Ă€r hur det skulle fungera praktiskt om narkotika i allmĂ€nhet blir legaliserad, eller ifall “bara” Cannabis blir legaliserat.

    Alla Cannabisbrukare skulle inte börja odla sjÀlva, dÄ inte alla kan, och det Àr sÀkert inte bara att stÀlla en planta i fönsterkarmen och vÀnta. SÄ en viss inhemsk produktion skulle behövas. Alternativ att det importeras. Men hur kan vi sÀkerstÀlla att produktion och import Àr legal och inte frÄn kriminella grupperingar?

    Sen varför skulle gĂ€ngen och langarna försvinna bara för att det blir legaliserat? Visst fĂ„r dom konkurrens frĂ„n andra hĂ„ll, men Ă€ven nu nĂ€r ciggaretter Ă€r legala sĂ„ sĂ€ljs det Ă€ndĂ„ smuggelcigg pĂ„ sina hĂ„ll. SĂ„ sĂ„lĂ€nge langarna har bĂ€ttre tillgĂ„ng, kvalite och pris Ă€n “officiella kanaler” sĂ„ kommer dom att finnas kvar.

    Jag personligen vill inte legalisera narkotika, att problemen kommer inte kommer att försvinna bara för att det legaliseras och försök till att kontrolleras.

    • Pelicanen@sopuli.xyz
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      1 year ago

      I början skulle nog folk gÄ via samma kanaler för inköp av cannabis, ja, men över tid tenderar folk att ta alternativet som Àr lÀttast. Att kunna gÄ pÄ systemet och köpa alkohol Àr mycket smidigare Àn att hitta nÄgon som sÀljer hembrÀnt, till exempel. Det sÀljs fortfarande hembrÀnt men inte i sÄ stor skala att man kan finansiera gÀngvÄld med det (sÄ vitt jag vet).

      • dennisnedry@feddit.nu
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        NÀ, hembrÀnt görs nog inte i sÄ stor skala, men öl- och sprit-smuggling Àr fortfarande stort och Àr ocksÄ relativt organiserat.

    • Whaler_Shaver@lemmy.ca
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      1 year ago

      Alla substanser behöver behandlas individuellt. Men vi kan ju börja med cannabis.

      1. Det finns redan mÄnga stora och smÄ legala cannabisproducerande bolag i USA och Kanada. Vi kan importera dÀrifrÄn tills den inhemska produktion Àr igÄng (det kommer att gÄ fort).

      2. Enligt grundlÀggande ekonomisk teori kommer priserna gÄ ned nÀr tillgÄngen ökar och handelshinder tas bort. Aktörer pÄ svarta marknaden kommer förlora marknadsandelar och vinstmarginalerna kommer krympa. Svarta marknaden kommer inte elimineras helt, eftersom det likt cigaretter kommer finnas reglering i form av skatter och ÄldersgrÀnser mm som skapar en efterfrÄgan av den.

      Problemen kommer inte försvinna, men förhoppning Àr att de minskar mycket.

      Fenomenet kommer ut i ljuset. Det avmystifieras. Cannabiskulturens trossatser om att cannabis Àr vÀrldens frÀlsare kommer att skÀrskÄdas. Det kommer inte vara lika coolt att röka grÀs lÀngre nÀr moster Karin kan göra det lika vÀl som du. Barn och ungdomar kan fÄ rÄd om hur man ska förhÄlla sig till cannabis frÄn nÀrstÄende vuxna med en sund relation till det, istÀllet för att rÄden enbart kommer frÄn cannabiskulturens profeter. I skolan kan man pÄ samma sÀtt lÀmna demoniseringen och ge riktig information. FÄr du problem med din konsumtion och hamnar i missbruk har du inte behövt dölja bruket frÄn första början sÄ steget till att söka hjÀlp blir kortare. Omgivningen kommer kunna reagera snabbare. SamhÀllets missbruksstöd kommer kunna vara finansierat av skatterna frÄn försÀljningen.

      Cannabiskonsumtionen kommer att öka nÀr tillgÄngen ökar. Viss alkoholkonsumtion kommer att substitueras av cannabiskonsumtion. Blandkonsumtion av cannabis och alkohol kommer att förekomma, vilket Àr ett problem i sig.